Ahad, 25 November 2012

Muhasabah : Malu dan Iman

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :)
Setelah sekian lama ana menyepikan diri ,
Kini , ana kembali untuk mengadakan sesi muhasabah .
Ya , muhasabah tentang sifat Malu yang ada hubung kaitnya dengan Iman 
Sabda Rasulullah S.A.W ; mafhumnya : "Malu dan iman itu teman seiring sejalan .
Jika salah satu diangkat , nescaya terangkatlah pula yang satu lagi ." -Hadis Riwayat Muslim- 
Realitinya di akhir zaman ini , ramai ummat yang semakin surut sifat malunya , termasuk ana !
Malu itu penanda aras bagi iman .
Andai malu sudah tercabut dari dalam diri , itu alamat tidak baik .
Sebaik tercabutnya malu , yang lain juga akan ikut tercabut . 
Jadi , ana buat sesi muhasabah ini ,
Bukan untuk ana seorang , bahkan untuk kau orang semua .
Benda baik , tak rugi kongsi dengan orang lain , kan ?
Saidina Ali bin Abi Talib pernah mengungkapkan , 
"Semua penulis akan mati , hanya karyanya yang akan terus abadi .
Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti ."
May Allah bless you all !
Assalamualaikum w.b.t :D

Selasa, 20 November 2012

My Name is Palestine

Assalamualaikum wbt :)

My name is Palestine
My name is Palestine
Heed it and be freed
From the ravages of oppression
And fear
My story is your story
My pain your pain
My dream your dream
My liberation your liberation
I have wronged none
But have been wronged
I have been beaten
I have been shot
I have been mutilated
I have been robbed
I will not be cowed

My name is Palestine
I have no fear
Fear is but a milestone I passed
Somewhere on my journey of dispossession pain misery
My name is Palestine
I will not be cowed
My children have been killed
My vineyards razed
My water stolen
And my home demolished

My name is Palestine
I will not be cowed
Strangers from foreign shores
Steal my lands
In guile and deceit
Assisted by international thieves
And global plunderers
Witnessed by a silent world
Drugged and blind
In the name of twisted ideologies
Make me a stranger in my lands
And rain death upon me

My name is Palestine
I will not be cowed
As the stars are so shall I be
As the sun sets and rises
So shall I
I shall break the chains
That are placed on my wrists
I shall remove the manacles from my legs
I shall tear loose from the dust
To which I am chained
I shall stand on my feet
Not live on my knees
I shall cry freedom till my last breath

I am Palestine
I shall not be cowed
Or enslaved
Or bought
Or sold
I am neither chattel
Nor slave

I am Palestine
I will not be cowed
I have been starved
Strangled
Suffocated
Tortured and maimed
I have endured
I am stronger
Resolute
My spirits soar
Like the eagle
My hopes like the cedars of Lebanon
Reach to the heavens
On the wind is my name written
In songs will I live
In your memories will I reside
For eternity
Death may embrace me
Beyond shall I exist
For eternities
And more
In you
In your children
In your children’s children
Immortalized in your dreams
Should I die
Whisper my name
Before you sleep
That I repose amongst the stars
That you might see me
And remember me
And speak of me
For I am Palestine
I will not be cowed


Source : Facebook

Khamis, 15 November 2012

Fizikr :D

Assalamualaikum . :D

Kadang-kadang kita rasa kita dah  sempurna
Tapi , cuba buat checklist 
Di tahap sempurna yang manakah kita ?
Kadang-kadang kita tak sedar
Sebab manusia diciptakan dengan sifat 'nasi'
Iaitu 'Lupa'
Kadang-kadang kita cuai 
Sebab manusia tiada yang sempurna 
Tetapi , kita boleh cuba untuk jadi lebih baik 
Allah berfirman :
"Wazakkir fainnazzikra tanfa'ul mu'minin"
Surah Az-Zaariyat
"Dan tetaplah kamu memberi peringatan
kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfa'at kepada orang-orang beriman"
Menyeru ni ibarat menembak secara rambang
Memang tidak akan kena semua 
Tetapi, pasti ada yang terkena , ada yang terasa
Buat yang kata 
"Aku tak sampai serulah nak berubah ni ."
Antum tahu , 
Benda macam nilah seruan untuk antum:
Yang orang kirim-kirim dekat facebook fasal benda-benda yang baik ,
Tu semua seruan untuk antum
Jadi , ana harap antum tak pandang kosong terhadap kiriman-kiriman sebegitu
Ada sesuatu padanya yang antum patut ambil
Sempena tahun baru hijrah ini , 
Bersama-samalah kita berubah kepada yang lebih baik
Bersama-samalah kita bertaubat atas kesilapan yang lalu
"Innallaha yuhibbuttawabiina wayuhibbulmutatohhiriin"
"Sesungguhnya Allah suka pada orang yang bertaubat dan orang yang bersih"
Surah Al-Baqarah
Semoga Allah Redha !:D
Sekian ,
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh :D

Buat Muslimat Mukminat .:D

Assalamualaikum . :D
Ini adalah carta tentang ciri-ciri seorang muslimah .


Kesalahan kebanyakan wanita dalam menutup aurat .

Checklist












Rabu, 14 November 2012

Salam Maal Hijrah 1434 :)

Assalamualaikum anda .
Ya , anda yang Islam tu .
Anda tahu kan , maghrib ni...
Bermula perkiraan tahun hijrah yang baru 
1434 :)
Jadi , di sini ana ingin
Menyusun sepuluh jari , memohon ampun maaf
*Aasifah jiddan jiddan* 
Andai ada menyentuh sensitiviti antum ; pembaca
Di dalam setiap warkah yang ana terbitkan .
Ana juga ingin berpesan 
Kepada antum-antum semua *dan ana sekali*
Hijrahkanlah diri  
Kepada yang lebih baik 
Untuk mencari redha Allah , 
Bukan semata redha manusia .
Sentiasalah sematkan dalam diri 
Niat untuk jadi yang lebih baik  
Usaha dan doa iringi bersama
Semoga Allah kabulkan hajatmu .
Ceh , sudah kumulakan ayat berbunga itu 
Oh , bagaimana .
Ana buntu bagaimana mahu menghentikannya
Jadi , ana teruskan saja .
Bermulanya awal tahun hijrah ini , 
Maka berakhirnya komitmen ana terhadap tugasanPBS 
*bagi tahun 1433H*
Jangan lupa baca doa awal tahun dan akhir tahun 
Semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita
dan
Semoga Allah redha





Isnin, 12 November 2012

Wajah Kita

WAJAH KITA

Assalamualaikum . Kali ini ana saje nak buat satu perkongsian . Perkongsian tentang kenapa wajah kita ada iras-iras ibu dan ayah kita . Mungkin ada yang dah tahu tentang apa yang ana nak kongsikan ni . Tapi , mungkin juga ada yang tak tahu . Ok , muqaddimah tamat .

"Allah Ta'ala tidak menciptakan wajah aku persis Ummi dan Ayah semata atas alasan saintifik . Aku percaya wajah aku dilukis begini supaya tiap kali aku renung cermin , aku nampak Ummi dan Ayah . Lalu tidak kira ke mana aku pergi , dan manusia apa aku jadi , aku membawa ummi dan ayah bersama .""Dan bila kita semakin tua , wajah kita semakin iras ibu bapa , kerana pada waktu itu mereka mungkin sudah tiada , dan Allah tahu kita rindu ; kita perlu lihat wajah mereka ."